GroenLinks wil dat alle vrachtwagens die de milieuzone binnenrijden automatisch worden gecontroleerd met nummerplaatherkenning. Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt dat één op de drie vrachtwagens te vuil is om in het centrum te mogen rijden. Met permanente controle is de pakkans honderd procent.

Milieudefensie heeft in december en januari bekeken of vrachtwagens in de milieuzone van Rotterdam voldoen aan de voertuigeisen die in dat gebied van kracht zijn. Uit dit onderzoek blijkt dat één op de drie vrachtwagens onterecht in de milieuzone rijdt. Milieudefensie stelt daarnaast vast dat het moeilijk is om een kleine milieuzone te handhaven, omdat veel chauffeurs de pakkans in een kleine zone laag inschatten.

Op dit moment wordt de milieuzone niet goed gehandhaafd. Toezichthouders controleren sporadisch alleen stilstaande vrachtauto’s. Het is technisch mogelijk om alle vrachtauto’s in de milieuzone te controleren met speciale camera’s die nummerplaten automatisch herkennen. Deze techniek wordt al toegepast bij verkeerscontroles. Maar in de evaluatie van het college uit december 2008 over de milieuzone staat dat een dergelijk systeem niet voldoet, omdat het foutenpercentage 2,8 procent zou bedragen en er juridische bezwaren zouden zijn. Deze bezwaren zouden samenhangen met de privacy. Toch starten gemeenten zoals Amsterdam al dit jaar met deze zogenoemde ANPR-techniek.

Het foutenpercentage van 2,8 % wordt veroorzaakt door vrachtwagens die een ontheffing hebben aangevraagd, omdat er bijvoorbeeld om technische redenen geen roetfilter kan worden aangebracht. Er zit ongeveer twee weken tussen het verlenen van de ontheffing en het registeren daarvan in het systeem, waardoor een enkele keer onterecht een boete kan worden opgelegd. ,,Het aantal wagens dat nog in aanmerking komt voor een ontheffing is inmiddels flink gedaald, waardoor het aantal ‘hangende registraties’ dit jaar nagenoeg nihil zal zijn”, verklaart raadslid Arno Bonte zijn pleidooi om nu wel over te gaan op automatische controle. ,,Vanaf 1 januari 2010 worden de ontheffingen bovendien niet langer verlengd, waardoor het probleem met onterechte boetes dan waarschijnlijk helemaal is verdwenen.

Parallel aan dit hele verhaal speelt dat Rotterdam momenteel een verkenning uitvoert om de milieuzone uit te breiden tot het hele gebied binnen de ruit. Volgens Bonte kan de gemeente dan makkelijker cameracontroles uitvoeren bij alle binnenkomende wegen bij de ruit. ,,In Amsterdam gaat het bijvoorbeeld slechts om achttien wegen, waardoor je al het vrachtverkeer efficiënt kunt controleren. Dat kan bij ons ook.”