De problemen met de invoering van de ov-chipkaart zijn nog lang niet opgelost. Dat concludeert GroenLinks-raadslid Arno Bonte op basis van de klachten van reizigers op ov-chipklacht.nl, de klachtensite van GroenLinks over de ov-chipkaart. Bonte presenteert de nieuwe lijst met klachten dinsdag aan de Rotterdamse vervoerder RET.

Het Rotterdamse raadslid pleit ervoor de invoering van de ov-chipkaart stop te zetten en op zoek te gaan naar een geschiktere opvolger van de strippenkaart. 'Een opvolger voor de strippenkaart is hard nodig, maar de ov-chipkaart helpt de reiziger van de regen in de drup. Laten de vervoerders samen met consumentenorganisaties op zoek gaan naar een elektronisch betaalsysteem dat het reizen met het openbaar vervoer echt makkelijker en niet duurder maakt.'

Eerder vandaag maakten de ANWB, de CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, de Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover bekend uit het overleg over de ov-chipkaart te stappen, omdat de problemen met de prijs, privacy en het overstappen nog niet zijn opgelost. Bonte heeft begrip voor die stap: 'De top 10 van klachten over de ov-chipkaart wordt gedomineerd door meldingen over onterecht afgeschreven bedragen, problemen met de poortjes en dubbele overstaptarieven. Die problemen waren er twee jaar geleden ook al. Als het je in die tijd niet lukt om een oplossing te vinden, dan wordt het nooit meer wat.'

Top 10 klachten ov-chipkaart:

1. Onterecht afgeschreven borg van 4 euro.
2. Files voor ov-chipkaart-poortjes.
3. Letsel door hard dichtslaande poortjes.
4. Duurdere ritprijs met OV-chipkaart (gemiddeld 20 tot 30 procent, soms meer dan 200 procent).
5. Chipkaart onverklaarbaar geblokkeerd.
6. Dubbel opstaptarief bij overstappen op Connexxion of Arriva.
7. Abonnementszone niet herkend door ov-chipkaart.
8. Het '1 uur retourtje' werkt niet met ov-chipkaart.
9. Verkeerde vertrek- of eindstation geregistreerd.
10. Goedkope tarief voor binnenstedelijke treinritten niet mogelijk met ov-chipkaart.

Kijk ook op www.ov-chipklacht.nl.