Rik Grashoff (1961) wordt voorgedragen als de nieuwe wethouder Participatie en Cultuur in Rotterdam. Dat hebben de leden van GroenLinks Rotterdam vanavond besloten. Grashoff was eerder twee perioden wethouder voor GroenLinks in Delft.

Afdelingsvoorzitter Mark Vijfschaft is blij met de beslissing van de leden. ,,Met Rik Grashoff halen we een heel goede en ervaren bestuurder in huis die de komende twee jaar onze klus in dit college goed moet kunnen klaren. De leden hebben zeer terecht hun vertrouwen in hem uitgesproken.”

Fractievoorzitter Anneke Verwijs: ,,GroenLinks wil met de portefeuille participatie en cultuur voluit deelnemen aan het besturen van de stad en met de extra 40 miljoen voor kunst en cultuur Rotterdam de komende 4 jaar nog interessanter maken voor iedereen.”

GroenLinks stelde als eis voor voortzetting van deelname aan de coalitie het ongedaan maken van de bezuiniging op kunst en cultuur zoals aangekondigd door het college bij de kaderbrief. Grashoff zal direct met een aantal dossiers aan de slag moeten gaan. Zo moet Rotterdam Jongerenhoofdstad tot een succes gemaakt worden en moet er een goed besluit komen over de verdeling van de extra 40 miljoen voor kunst en cultuur in de komende vier jaar.

Grashoff heeft veel politieke en bestuurlijke ervaring. Zo was hij eerder lid van het landelijk partijbestuur van GroenLinks en fractievoorzitter in Delft. Van 1998 tot 2006 was hij wethouder in Delft met de portefeuille ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer, milieu en vastgoed. Hij bouwde daarbij naam op als vaardig en doortastend bestuurder. De afgelopen 2 jaar lag zijn werkkring in Rotterdam, als duurzaamheidsambassadeur bij woningcorporatie Woonbron.
Hoewel Grashoff al lange tijd in Delft woont en geboren is in Krimpen aan den IJssel, heeft hij veel binding met Rotterdam. Ouders en grootouders waren geboren en getogen Rotterdammers. Hij kent de stad van jongs af aan.

In de extra gemeenteraadsvergadering van 4 september wordt Rik Grashoff door GroenLinks officieel voorgedragen voor benoeming.