Guarrilla Gardeners hebben de Saftlevenstraat in Rotterdam flink groener gemaakt. In de boomcircels staan nu onder meer grote hortensia’s. ,,We hebben een mix van planten gebruikt, maar de hortensia leent zich het beste voor de circels, omdat ze tegen een stootje kunnen en de hele winter groen blijven,” zegt bewoner Ivo Rodermans.

Dat de planten tegen een stootje moeten kunnen heeft te maken met de aard van de straat. De Saftlevenstraat is de eerste woonstraat van Nederland met camerabewaking. In het verleden zaten er veel drugspanden in de straat en nog steeds lopen er mensen rond die aan de zelfkant van de samenleving staan. ,,Het is een echte transitstraat”, zegt Rodermans. ,,Aan de ene kant is de uitgang van de metro en aan de andere kant ligt het louche deel van de Nieuwe Binnenweg, met veel coffeeshops. We hebben dus veel passanten, die regelmatig in de portieken en tegen bomen plassen. Daar moeten de planten tegen kunnen.”

De guerrilla gardeners hebben niet alleen de boomcircels beplant, maar ze hebben ook geveltuinen aangelegd. Onder meer met vuurdoorns, eyonimus’ en heuchera’s. Het team bestand helemaal uit bewoners en uit het raadslid Arno Bonte van GroenLinks. Ook de bewoners van de bekende Rotterdammer Nora Storm deden mee met de actie. Zij runt een particulier opvanghuis voor mensen die voorheen dakloos waren en nergens anders terecht kunnen. Ook heeft ze een uitzendbureau voor dak- en thuislozen. ,,Nora voelt zich heel erg verantwoordelijk voor de woonomgeving. Ze heeft eerder al eens twee opzoomersterren gekregen.”

Ondanks het opzoomeren was de straat voor de actie van de guarrilla gardeners erg stenig. Er zijn geen voortuinen en de appartementen zijn vier hoog. ,,We hebben gelukkig wel negen bomen in de straat staan, maar verder was er niets. Nu ziet het er een stuk aangenamer uit. Wat mij betreft doen we de actie nog een keer, zodat we nóg meer planten kunnen neerzetten”, zegt Rodermans tevreden.