Koken, knutselen, sporten, make-up, adviezen voor werk, opleiding en huisvesting. Meiden tussen 8 en 26 jaar kunnen hiervoor dagelijks binnenlopen bij de Meidenvilla. Hier voelen meiden zich thuis’, zegt Rozemarijn Broeder van DISCK, de welzijnsorganisatie in Delfshaven.

Aan Anneke Verwijs (fractievoorzitter GroenLinks), die de Meidenvilla met de vrouwengroep van GroenLinks bezoekt, vertelt zij hoe zij werkt aan een onderlinge vertrouwensband: ‘De activiteiten dienen als insteek om dieper in te gaan op zaken die meisjes bezighouden.'

'Onder elkaar tutten schept een band’, weet collega-meidenwerker Petra van der Schalie, ‘daardoor ontstaan gesprekken over vriendjes, school, problemen thuis.’ Met jongens erbij is het anders, ervaart Marchien van Marle (Projectleider Jeugd bij DISCK): ‘Meisjes voelen zich dan niet vrij.

In Delfshaven bestond jarenlang behoefte aan ruimte voor meidenwerk. In buurthuizen draaiden al meidenclubs, maar meisjes van boven de 12 kwamen daar niet. ‘Veel ouders houden hun dochters thuis als ergens jongens komen’, verklaart Van Marle, ‘ook dat was een reden voor een eigen plek.’

De keus viel op een oud schoolgebouw in de Taandersstraat. Vorig jaar startte de Meidenvilla als pilot met een leerwerkplek voor stagiaires van het Zadkine College (sociaal cultureel werk) en de Hogeschool Rotterdam (pedagogiek ). GroenLinks-fractievoorzitter Anneke Verwijs vindt dat elke deelgemeente een meidenvilla moet krijgen. GroenLinks heeft onlangs een notitie uitgebracht: ‘Meiden in de City’ over verbetering van de positie van Rotterdamse meiden. Speerpunt is de meidenvilla. Het college van B en W moet nog op de notitie reageren, evenals op de motie van Verwijs voor een eenmalige impulssubsidie voor versterking van het meidenwerk in de stad. Zij vertrouwt erop dat die wordt aangenomen: ‘Hij is goed ontvangen. En de verantwoordelijke wethouder zei al eens: ‘Meiden zijn kracht’.