GroenLinks vindt de opvolger van de Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten een vrouw moet zijn. De partij is van mening dat het in een land als Nederland onmogelijk is dat in geen van de negen grote steden een vrouw de scepter zwaait.

,,Nederland zou voorop moeten lopen als het gaat om het aantal vrouwen in topposities, we sjokken echter ergens achteraan. Dat blijkt weer uit het feit dat de nieuwe eerste burgers die kortgeleden zijn benoemd in bijvoorbeeld Utrecht en Den Haag mannen waren,” aldus Anneke Verwijs, fractievoorzitter van GroenLinks Rotterdam.

Verwijs vindt het van weinig emancipatie getuigen dat er zo weinig vrouwelijke burgemeesters in de grote gemeenten zijn. Daarbij vindt ze bij Rotterdam een vrouw heel goed passen. “Meiden hebben in Rotterdam lange tijd te weinig aandacht gekregen. GroenLinks heeft met de initiatiefnotitie ‘Meiden in de city doen mee’ veertig voorstellen gedaan om de positie van meiden in de stad te verbeteren. Een vrouwelijke burgemeester zou voor deze groep jonge Rotterdammers een enorme inspiratiebron zijn.” Ook past een vrouw volgens GroenLinks goed bij de stad omdat deze tegenwoordig veel meer zijn zachte kant laat zien. Verwijs: “Rotterdam heeft bijvoorbeeld een initiatief LA City. Het is niet meer alleen de stad van de stoere havenarbeiders, maar juist ook van de jonge frisse en creatieve geesten, mannen en vrouwen. Een vrouwelijke burgemeester zou daar goed tussen passen.

GroenLinks probeert, in navolging van de oproep die Gerda Verhaar Eeuwijk in het AD van 3 maart deed, in haar eigen netwerk en daarbuiten te zoeken naar een capabele vrouw. Verwijs noemt nog geen namen, maar vertrouwt erop dat zich kandidaten aanmelden en dat andere partijen ook met goede vrouwelijke kandidaten komen. Verwijs: “Natuurlijk gaat het in de eerste plaats of iemand de juiste persoon is voor de functie. Het moet natuurlijk niet helemaal koste wat het kost een vrouw worden. Er lopen echter zoveel capabele vrouwen rond in Nederland dat er echt wel één de juiste vrouw voor Rotterdam is.”