De Coolsingel wordt autovrij en de rest van de binnenstad autoluw. Dat is een van de voorstellen in het binnenstadsplan dat de Rotterdamse GroenLinksfractie vandaag presenteert. Ook wil de partij meer groen in het centrum en een forse kwaliteitsverbetering van de oevers van de Maas en de Rotte.

GroenLinks bepleit een radicale koerswijziging. Raadslid Arno Bonte: "de Rotterdamse binnenstad is nu vooral een kantoor- en winkelgebied. Om meer levendigheid te krijgen moeten we zorgen voor goede woonfuncties en aantrekkelijke verblijfsgebieden." Ook wil de partij breken met de dominantie van de auto. "Het manco van het Rotterdamse stadscentrum is de goede autobereikbaarheid. De afgelopen 50 jaar hebben we te maken gehad met een invasie van blik. We moeten de openbare ruimte weer heroveren op de auto en teruggeven aan voetgangers en fietsers. Dat maakt de binnenstad tot een veel aangenamer verblijfsgebied."

GroenLinks doet 12 concrete voorstellen om de binnenstad van Rotterdam te verbeteren:

1. Coolsingel autovrij. De bekendste straat van Rotterdam wordt zo ook de meest beminde straat. Met een wandelpromenade van Hofplein tot aan de Erasmusbrug krijgt de Coolsingel de allure die het verdient.

2. De binnenstad wordt autoluw. Fietsers en voetgangers zijn de hoofdverkeersdeelnemers. Distributie gebeurt met kleine elektrische wagentjes in combinatie met een vrachttram die de goederen van een distributiecentrum buiten de ring naar het centrum brengt.

3. In de binnenstad verdwijnen alle parkeergarages. Aan de snelwegen in de ring rond Rotterdam komt een serie P&R voorzieningen met snelle ov-verbindingen naar het centrum.

4. De Binnenrotte wordt een groot stadspark dat tot over Pompenburg doorloopt tot in de deelgemeente Noord. Tussen de nieuwe markthal, de bibliotheek en de Hoogstraat komt een plein met een grote skatebaan. De markt verplaatst naar de Blaak, die op zaterdag en zondag autovrij wordt.

5. Het Churchillplein wordt een fietsers- en voetgangersplein, al het autoverkeer gaat ondergronds. Het Maritiemmuseum wordt gesloopt, zodat de Leuvehaven zowel visueel als fysiek ontsloten wordt voor het centrum.

6. De Nieuwe Binnenweg en de West-Kruiskade worden autoluwe straten, zodat er voor voetgangers en fietsers een aantrekkelijke verbinding van de binnenstad naar Delfshaven komt.

7. Het park bij de Euromast wordt via een groene brug naar het Museumpark ontsloten voor bezoekers en bewoners van het centrum.

8. De Aert van Nesstraat wordt een levendige winkelstraat. De distributiestraten worden afgesloten en in de plint komen speciaalzaken en horecavoorzieningen. De lijnbaanhoven worden opgeknapt, zodat ze dienst kunnen doen als groene oases van rust in een dynamische omgeving.

9. De Rotte, die van de Leuvehaven tot aan het Noordplein door het centrum slingert, krijgt eenzelfde allure als de Oude Gracht in Utrecht. Het water wordt schoongebaggerd en de parkeerplaatsen op de kades verdwijnen. Zo ontstaat een prachtig verblijfs- en wandelgebied. Langs het water komen vlonders en op het water kano's, gondels en fluisterboten.

10. Het autoverkeer op het Eendrachtsplein gaat ondergronds, zodat het een aantrekkelijk verblijfsplein wordt en de buffer tussen het CS-gebied en de culturele as (Museumpark - Witte de Withstraat) wordt doorbroken.

11. De kwaliteit van de rivieroevers wordt beter benut. Zowel aan de noord- als de zuidzijde van de Maas, aan beide kanten van de Erasmusbrug, komen aantrekkelijke promenades.

12. Bij nieuwbouw in het centrum krijgt woningbouw voorrang op het bouwen van nieuwe kantoren. Woningbouw voor starters en studenten krijgt prioriteit.