De uitbreiding van Rotterdam Airport met 700 vluchten per jaar, is in strijd met het Rotterdamse coalitieakkoord. Dat zegt het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte.

De coalitiepartijen PvdA, CDA, VVD en GroenLinks kwamen een jaar geleden overeen dat de bestaande afspraken rond Rotterdam Airport onverkort blijven gehandhaafd. Bonte wil dat het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders 'diagonaal voor de groeiplannen van het vliegveld gaat liggen'.

De groeiwensen van Rotterdam Airport staan in de milieueffectrapportage (MER) die vandaag naar de Minister van Verkeer en Waterstaat is gestuurd. De vliegvelddirectie zegt de extra vliegbewegingen nodig te hebben om de overheidsvluchten over te nemen van vliegveld Valkenburg bij Leiden, dat vorig jaar werd gesloten. Behalve om regerings- en militaire vluchten gaat het om IND-vluchten waarmee uitgeprocedeerde asielzoekers worden uitgezet.

Uit de MER blijkt dat het aantal woningen met geluidsoverlast zal verdubbelen en dat de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide fors toeneemt. 'Dat is onverantwoord in een gebied waar de luchtkwaliteit door de aanwezigheid van enkele drukke verkeerswegen al erg onder druk staat,' stelt Bonte. 'Bovendien brengt toename van het vliegverkeer de klimaatambitie van Rotterdam om de uitstoot van CO2 met 50 procent terug te dringen in gevaar.'