De Rotterdamse GroenLinks-fractie start morgen met een bezoek aan Delfshaven een tour langs de zeven Rotterdamse 'Vogelaarwijken'. Tijdens het dagvullende programma zullen ook de GroenLinks-fracties van Amsterdam, Utrecht en Den Haag aanwezig zijn.

De Rotterdamse GroenLinks-fractie zal in het komende halfjaar een bezoek brengen aan zeven Rotterdamse wijken die door minister Ella Vogelaar zijn geselecteerd voor een meerjarig investeringsprogramma. Minister Vogelaar maakte vandaag haar lijst met veertig 'probleemwijken' bekend die de komende jaren moeten worden getransformeerd in 'prachtwijken'. Zeven van die wijken bevinden zich in Rotterdam.

Raadslid Arno Bonte is verheugd dat er naast een fysiek investeringsprogramma ook een sociaal investeringsprogramma voor de betreffende wijken komt. 'Met alleen huizen bouwen kom je er niet. Je moet ook zorgen voor goed onderwijs en meer werkgelegenheid, zodat mensen perspectief krijgen op een goede toekomst.' GroenLinks pleit daarnaast voor meer speelmogelijkheden voor kinderen, meer sportvoorzieningen in de wijk en wil dat alle scholen in de Vogelaarwijken brede scholen worden.

Bij de wijkbezoeken gaat GroenLinks op zoek naar goede bestaande initiatieven. 'Bij sociaal investeren moet je aansluiten bij de kracht van de wijk. Het is beter om succesvolle projecten verder uit te bouwen dan het wiel steeds weer opnieuw uit te vinden,' aldus Bonte. 'Dat vergt maatwerk per wijk. De politiek moet daarom de bewoners goed bij de plannen betrekken en moet zelf ook regelmatig de wijken in gaan.'