De gemeenteraadsfractie van GroenLinks in Rotterdam roept de gemeente op om zich aan te sluiten bij de internationale actie om op 1 februari tussen 19:55 en 20:00 alle lichten vijf minuten uit te doen. Volgens raadslid Arno Bonte is het een sympathieke actie die op een 'zichtbare' manier aandacht vraagt voor maatregelen die nodig zijn in de strijd tegen de dreigende klimaatcrisis.

Op 2 februari verschijnt een belangrijk rapport van de VN over klimaatverandering. Bonte merkt dat het klimaatprobleem steeds serieuzer wordt genomen. 'Steeds meer mensen raken ervan doordrongen dat het grote energiegebruik en de daarmee gepaard gaande CO2-uitstoot een enorme invloed heeft op ons klimaat. De film ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore heeft menigeen de ogen geopend.'

De belangrijkste gevolgen van de uitstoot van broeikasgassen zijn een stijging van de zeespiegel en klimaatsverruwing, waardoor de extremen in het weer (droogte, regenval, stormen) toenemen of sterker worden. Hierdoor wordt de kans op overstromingen, schade en slachtoffers steeds groter. Rotterdam krijgt daar als rivierstad in versterkte mate mee te maken.

Bonte presenteert binnenkort een GroenLinks-notitie met voorstellen over energiebesparing, het gebruik van schone energiebronnen en het stimuleren van milieu-innovatie.