Een van deze voorstellen is het hanteren van Bed, Bad, Brood en Begeleiding als reactie op het veelbesproken besluit van het Rotterdamse college om als enige stad de LVV (Bed-Bad-Brood) te sluiten.

De initiatiefnemers hebben het voorstel geschreven voor de 6.000 tot 8.000 ongedocumenteerde mensen in Rotterdam. Ondanks dat ze soms al hun hele leven in Rotterdam wonen wordt hun bestaan gekenmerkt door onzekerheid. Ze hebben niet dezelfde rechten als hun stadsgenoten waardoor ze constant in angst leven en basisvoorzieningen als medische hulp, werk of scholing voor hen ontoegankelijk zijn. “De huidige koers van het college is onmenselijk en onverstandig. Daarom presenteren wij dit alternatief, dit is goed voor ongedocumenteerde mensen zelf én de stad als geheel” Aldus Imane Elfilali, fractievoorzitter van Volt Rotterdam.

Larissa Vlieger (GroenLinks): “Wij zetten met dit voorstel medemenselijkheid en het bieden van perspectief voorop. Zo komen we tot voorstellen die deze Rotterdammers echt onderdeel maken van onze stad.” Zo bevat het duidelijke basisvoorwaarden die het leven van Rotterdammers zonder de juiste papieren aanzienlijk zullen verbeteren, en biedt het handvatten voor positieve ontwikkelingen voor ongedocumenteerde Rotterdammers én de maatschappij. Door mogelijkheden te bieden voor deze mensen om te werken, creëren we een win-win situatie. Daarnaast hebben de partijen in het voorstel expliciet aandacht voor twee groepen: De Dreamers, ongedocumenteerde jongeren tot 27, en ouderen.

Het voorstel wordt door ChristenUnie, SP, BIJ1 en Partij voor de Dieren gesteund en zal na de collegereactie uitgebreid besproken worden in de gemeenteraad. Lees hier het initiatiefvoorstel: https://adobe.ly/4f54z5X