De giftengrens is verhoogd tijdens de energiecrisis en enorme inflatie in 2022 maar wordt nu dus weer verlaagd. Wat ons betreft is dit een verkeerde keuze. De inflatie is dan misschien wel lager, maar nog steeds hebben veel mensen in de bijstand moeite om rond te komen. De ideale oplossing zou het verhogen van het bijstandsniveau zijn, maar tot die tijd zouden we vanuit Rotterdam in ieder geval een ruimhartige giftengrens moeten hanteren. Daarnaast is er nog steeds inflatie en vinden wij het belangrijk dat we naar elkaar omkijken. Boodschappen of iets anders kleins kopen voor iemand in de bijstand is juist een mooi iets. Om ervoor te zorgen dat het college de verlaging terug zou draaien, diende we een voorstel in. Deze kreeg helaas onvoldoende steun en is dus niet aangenomen.

Deze situatie toont het verschil in de manier van kijken naar mensen met een bijstandsuitkering tussen ons en de coalitiepartijen. Mensen in de bijstand moeten niet gestraft worden voor het feit dat ze op dit moment geen betaalde baan hebben. De kans dat mensen deze stap wel kunnen zetten wordt groter als ze niet hoeven te leven in de stress die voortkomt uit leven met een erg laag inkomen. GroenLinks zal zich hard blijven inzetten voor Rotterdammers met een bijstandsuitkering en een eerlijke, menselijke uitvoering van de participatiewet.