WIE ZIJN WIJ?

GroenLinks is een actieve partij: vrijwilligers zijn de kern van onze beweging. De afdeling Rotterdam bestaat uit ruim 1200 leden. GroenLinks Rotterdam heeft 5 raadszetels in de gemeenteraad, 1 burgerlid en 16 zetels in de verschillende wijkraden.

Het bestuur van GroenLinks Rotterdam is verantwoordelijk voor het dagelijks reilen en zeilen van de afdeling. De belangrijkste taken zijn het stimuleren en bevorderen van ledenparticipatie, het zorgen voor een financieel gezonde afdeling, het schrijven van een verkiezingsprogramma, het opstellen van kieslijsten, het voeren van campagnes en het samenwerken met de GroenLinks-vertegenwoordigers in de gemeenteraad en de gebiedscommissies. Het bestuur bestaat op dit moment uit 7 leden, verdeeld over verschillende portefeuilles. Er wordt veel samengewerkt, ongeveer een keer per maand vergaderd en we zien elkaar veel op de verschillende activiteiten binnen de afdeling.

WAT GA JE DOEN?

Als secretaris ben je de spil in het bestuur op het gebied van planning en organisatie. Ledengegevens zijn bij jou in veilige handen en je kent de kleine lettertjes van de statuten en reglementen. Verder:

• Organiseer je de Rotterdamse GroenLinks-ledenvergaderingen;
  • Bereid je de maandelijkse bestuursvergaderingen voor;
  • Houd je de leden op de hoogte via de nieuwsbrief en nodig je hen uit voor onze afdelingsactiviteiten;
  • Onderhoud je contact met de leden van de afdeling en de landelijke ledenadministratie;
  • Ben je verantwoordelijk voor de documentatie van het bestuur en de vertrouwelijkheid van de ledengegevens;
  • En ben je aanwezig bij onze afdelingsactiviteiten en in overleg met collegabestuursleden bij andere relevante bijeenkomsten zoals landelijke congressen, provinciale bijeenkomsten of bijeenkomsten van organisaties in de stad.

WIE JIJ BENT

• Je bent (enigszins) bekend is met het politiek bestel binnen de gemeente Rotterdam;
  • Je hebt zin om een bijdrage te leveren aan het verder professionaliseren en verbreden van de afdeling;
  • Je bent organisatorisch sterk en beschikt over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden;
  • Je kunt goed samenwerken en snel schakelen;
  • Je hebt volop ideeën, bent initiatiefrijk en neemt de verantwoordelijkheid voor de taken binnen je eigen portefeuille.

TIJDSBESTEDING

De tijdsbesteding is ongeveer 4 tot 6 uur per week. Tijdens en in directe voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 is dat meer. De meeste bijeenkomsten vinden ’s avonds of in het weekend plaats.

WAT BIEDEN WIJ?

Als secretaris wordt je voor 2 jaar (via de ALV) in functie benoemd, je doet dit op vrijwillige basis. Je hebt je eigen portefeuille, maar denkt mee over alle onderwerpen die de vereniging aangaan. Het afdelingsbestuur van GroenLinks Rotterdam is een uitdagende plek. In twee jaar tijd leer je veel over de partij en heb je invloed op de koers van de afdeling. Het is bovendien een ideale functie om persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen en veel mensen te leren kennen.

SOLLICITEREN

Heb je interesse of wil je meer weten over deze functie? Neem contact op met onze huidige secretaris Justine van der Biessen (secretaris@groenlinksrotterdam.nl of 0644591104). Direct reageren? Stuur je motivatiebrief en cv naar b.unlu@groenlinksrotterdam.nl. Graag ontvangen we je reactie uiterlijk 4 augustus.

De sollicitatieprocedure voor bestuursleden is als volgt: na jouw reactie zal een gesprek plaatsvinden met de interne kandidatencommissie. Zij kijken in dit gesprek naar geschiktheid en integriteit en bepalen dan of jij wordt voorgedragen aan de ALV. De ALV benoemt vervolgens de bestuursleden. Voor het gesprek neemt deze commissie je mee in de precieze werkwijze.

We streven naar een zo divers mogelijk samengesteld team. GroenLinks staat voor gelijkwaardigheid en streeft ernaar een inclusieve en diverse beweging te zijn. Jouw unieke perspectief is waardevol. We zijn benieuwd naar je persoonlijke motivatie, kwaliteiten en ervaring. Wij moedigen iedereen die zich in het functieprofiel herkent aan om te solliciteren.