In de vorige raadsperiode heeft de gemeente cruciale eerste stappen gezet om de luchtkwaliteit rondom het maastunneltracé te verbeteren. Door een baan te reserveren voor hoogwaardig openbaar vervoer en doelgroepenvervoer, zoals hulpdiensten, is de capaciteit voor doorgaand autoverkeer door de stad al sterk afgenomen. De toekomstbestendige visie van GroenLinks op de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak is één op één overgenomen door dit stadsbestuur. Dankzij constante druk vanuit de gemeenteraad pakt de gemeente nu eindelijk door.

Raadslid Marvin Biljoen: “De snelle busverbinding die Zuid en Noord heen en weer verbindt via Carnisse en het Maastunneltracé zal gaan rijden op de vrije gereserveerde baan. Op deze manier kan een snelle en betrouwbare verbinding gegarandeerd worden voor heel veel Rotterdammers. Hoogwaardig Openbaar Vervoer blijft daarmee een volwaardig alternatief voor de auto en met nieuwe haltes bij Parkhaven en de Cultuur Campus bovendien ook toekomstbestendig. Zo zorgen we er dus voor dat Rotterdam ook in de toekomst bereikbaar, veilig en gezond blijft.”