Daarnaast kregen we berichten over misstanden in de vrouwenopvang genaamd het William-Boothhuis. Ook hier heeft GroenLinks zich hard voor gemaakt. Het mag niet zo zijn dat er lekkages maandenlang niet worden opgelost, coronaprotocollen niet worden gehandhaafd en mensen langer dan een jaar in de opvang verblijven. Er is een groeiende groep aan zogenaamde ‘zelfredzame daklozen’. Mensen die hun huis zijn kwijtgeraakt maar nog wel een baan en/of sociaal netwerk hebben. Deze mensen krijgen geen toegang tot reguliere hulp en opvang en GroenLinks heeft bij de wethouder aangedrongen om ook voor deze doelgroep een passende aanpak te vinden.

Dakloosheid wegzetten als alleen een zorgprobleem doet geen recht aan de complexiteit van dit probleem. Het aanpakken van problematiek rondom dakloosheid is dan ook niet simpel op te lossen door één wethouder op één onderwerp.

Vlieger: ‘Dakloosheid is op de eerste plaats een woonprobleem en geen zorgprobleem. We vragen de wethouder dit onderwerp dan ook breed aan te vliegen, zodat er ook verschillende oplossingen kunnen komen. We zien graag een samenwerking tussen de wethouder zorg en de wethouder bouwen & wonen.’