Afgelopen maand hebben de wijkraden van Schiebroek - Hillegersberg en Overschie een brief ontvangen van de wethouder waarin ze geïnformeerd worden over de ‘start van het onderzoek over de mening van de luchthaven’. In deze brief geeft de wethouder onder andere aan dat Rotterdammers worden benaderd om hun mening te geven over verschillende onderwerpen rondom het nemen van een nieuw luchthavenbesluit. Hierin staat ten onrechte vermeld dat bij het opstellen van de vragenlijst het advies van de wijkraden Hillegersberg en Schiebroek is betrokken. Terwijl de wijkraden zowel bij het initiatief om deze enquête te houden als bij het opstellen van de vragenlijst op geen enkele wijze zijn betrokken.

Was dit maar wel gebeurd, dan was de enquête een stuk neutraler geweest. In een brief aan de gemeenteraad geeft de wijkraad Schiebroek – Hillegersberg aan dat ze de vragenlijst als sturend en suggestief ervaren. GroenLinks vindt het heel belangrijk om neutraliteit te waarborgen bij het uitvragen van de mening van Rotterdammers. Een sturende vraagstelling beïnvloed de uitkomst, waardoor het hele onderzoek zijn waarde verliest. Dit zou ontzettend zonde zijn van deze mogelijkheid tot participatie.

Na opheldering te hebben gevraagd bij wethouder Karremans spreekt deze van een misverstand. Hij zou bedoeld hebben dat bij het selecteren van de onderwerpen voor de vragen van de enquête de adviezen van de wijkraad meegenomen zijn. GroenLinks vindt dat dit niet met recht ‘betrokken zijn’ genoemd mag worden. De wijkraadsleden worden gebruikt om een beeld te creëren dat bewoners meegenomen worden, terwijl ze absoluut niet blij zijn met de enquête zoals deze nu gedeeld is. Ze maken zich oprechte zorgen over de situatie rondom RTHA, maar worden buitenspel gehouden. Als er wel naar hun geluisterd was zou er nu een stuk neutralere vragenlijst rondgestuurd zijn naar bewoners van Rotterdam. Er ligt een grote opgave voor de wethouder om dit te verbeteren en het vertrouwen terug te winnen.