GroenLinks wil met de petitie aantonen dat omwonenden en vele anderen tegen de oliewinning zijn. Raadslid Stephan Leewis hoopt er zo voor te zorgen dat de olieboringen stoppen: “Ik ben blij met de massale steun voor de petitie. Boren naar olie onder een woonwijk is een bizar plan dat moet stoppen. Ik hoop echt dat zo veel mogelijk Rotterdammers de petitie ondertekenen zodat we hier samen een vuist tegen kunnen maken.”

Ook de Tweede Kamer-fractie van GroenLinks heeft kritische vragen gesteld aan de minister. Het kabinet overweegt om een vergunning af te geven die het voor de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) mogelijk maakt om nieuwe olieboringen uit te voeren. Er wordt dan mogelijk geboord onder een gebied dat loopt van Charlois tot en met Schiemond. Het plan kan rekenen op veel weerstand bij het stadsbestuur en de kamerfractie. Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: “We moeten onze fossiele economie afbouwen en vol inzetten op duurzame energie. Oliegiganten Shell en Exxon toestaan te boren onder een woonwijk dient hun fossiele belangen, maar staat haaks op het algemeen belang en de klimaatcrisis.”