Toename buitenslapers
Het aantal arbeidsmigranten die noodgedwongen buiten slapen, nam de afgelopen maanden toe. Gezien het groeiend aantal besmettingen en de opkomende deltavariant een zorgwekkende situatie, aldus fractievoorzitter Lies Roest: “Sowieso willen we liever niet dat mensen buiten slapen, maar in coronatijd is dat helemaal onwenselijk. Deze mensen kunnen nu moeilijk afstand houden en leven in niet hygiënische omstandigheden. We willen dat deze mensen beter geholpen worden. Er moet omgekeken worden naar de allerkwetsbaarsten in onze stad.”

Afbouw noodopvang
De noodopvang werd gesloten nadat de financiering vanuit het Rijk werd afgebouwd. Momenteel worden EU-arbeidsmigranten alleen opgevangen als ze meewerken aan terugkeer naar het land van herkomst. Volgens Roest een kwalijke zaak: “Er worden door het Rijk miljarden beschikbaar gesteld voor grote bedrijven terwijl we kwetsbare mensen aan hun lot overlaten. De gemeente moet zorgen voor onderdak. Want in onze stad hoort niemand op straat te slapen.”