GroenLinks wil dat wethouder Adriaan Visser (D66) de beveiligingslekken in de gemeentelijke ict-systemen met spoed aanpakt. Dat zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte in reactie op het rapport 'In onveilige handen' van de Rekenkamer Rotterdam. Uit het rapport blijkt dat het slecht is gesteld met de beveiliging van digitale systemen van de gemeente Rotterdam.

Volgens Bonte blijkt uit het rapport dat de ict van de gemeente 'zo lek is als een zeef'. In de hoofdconclusie van het rapport zegt de Rekenkamer: 'de digitale beveiliging schiet tekort' en 'persoonsgegevens zijn bij de gemeente Rotterdam onvoldoende in veilige handen'.

Bonte verwijt wethouder Visser dat er niet eerder is ingegrepen. ‘Een deel van de ernstige veiligheidslekken die door de Rekenkamer zijn geconstateerd, zijn al anderhalf jaar geleden aan de gemeente gemeld’. Hij eist van Visser dat de lekken nu snel worden gedicht. 'Het gaat om privacygevoelige informatie over onze inwoners. Daar mogen we geen enkel risico mee nemen!'