De A13/16 gaat naar verwachting niet door. Dat blijkt vandaag uit de plannen van twintig ambtelijke werkgroepen voor de miljardenbezuiniging bij de Rijksoverheid. De nieuwe snelweg ten noorden van Rotterdam draagt zo weinig bij aan de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid dat het de investering niet waard is.

GroenLinks verzet zich al langere tijd tegen aanleg van de snelweg. Door aanleg van de weg krijgen veel meer Rotterdammers last van geluidsoverlast en vuile lucht. Bovendien doorsnijdt het tracé het waardevolle Lage Bergse Bos en worden de verkeersproblemen nauwelijks minder in de regio. Ook de Commissie MER heeft eerder aangegeven dat de aanleg nog eens kritisch tegen het licht moet worden gehouden.

De meest goedkope variant van de A13/16 kost meer dan één miljard euro. Minister Eurlings had slechts 650 miljoen gereserveerd voor de weg; de rest zou opgebracht moeten worden door een extra tolheffing bovenop de kilometerheffing. ,,De financiering onder het project was een week geleden al weggevallen toen het CDA haar steun introk voor de kilometerheffing”, analyseert GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. ,,En als we die weg niet willen zien, horen en ruiken is de aanleg al helemaal onbetaalbaar en bovendien is het verkeersoplossend vermogen van de A13/16 verwaarloosbaar zonder kilometerheffing."

De ambtelijke werkgroep die de bezuinigingen op mobiliteit heeft voorbereid, ziet meer in het beter benutten van bestaande wegen. Dat werkt bijna net zo goed en kost veel minder: ‘Gezien het feit dat het gewenste voorkeursalternatief voor de A13/16 de beschikbare budgetten sterk overstijgt, neemt de kosteneffectiviteit van de snelweg sterk af’, schrijft de werkgroep. De werkgroep wijst erop dat de haalbaarheid van de weg verder onder druk is gezet doordat 'aanzienlijke tolinkomsten worden verondersteld die mogelijk niet realiseerbaar zijn'. Bonte: ,,Jammer dat Rijkswaterstaat niet al eerder tot de conslusie is gekomen dat die snelweg weggegooid geld is en alleen problemen veroorzaakt in plaats van oplost. Dat had heel wat onrust bij bewoners en onnodige plannenmakerij kunnen besparen."