Reizigers die vergeten uit te checken doen vaak geen moeite om hun teveel afgeschreven geld terug te vragen aan de RET. Volgens GroenLinks-raadslid Arno Bonte laten reizigers daardoor opgeteld zo’n 1,3 miljoen euro liggen. Hij wil daarom dat de RET mensen een waarschuwingsmail stuurt als het uitchecken verkeerd is gegaan.

Uit nieuwe cijfers van de RET blijkt dat vorig jaar ruim een half miljoen transacties niet goed zijn verlopen. Reizigers vergeten bijvoorbeeld om uit te checken of om het saldo op de chipkaart te zetten na een pinbetaling bij de verkoopautomaat. Ook is soms een verkeerde ritprijs berekend. Het is onbekend hoe vaak dat is gebeurd.

Uiteindelijk hebben ruim 110.000 reizigers hun geld teruggevraagd aan de RET. Van hen heeft bijna iedereen geld teruggekregen, in totaal voor 350.000 euro. Bonte vindt dat de RET meer moeite moet doen om mensen te wijzen op foutieve transacties. ‘Die 400.000 mensen die zich niet melden bij de RET hebben waarschijnlijk niet in de gaten dat er iets niet goed is gegaan. Door reizigers aan te bieden hen te mailen als er iets verkeerd is gegaan, worden zij gealarmeerd en kunnen ze hun geld terugvragen.’

Op het moment dat reizigers inchecken wordt altijd vier euro borg afgeschreven van de OV-chipkaart. Als alles goed gaat wordt dat bedrag bij uitchecken verrekend met de werkelijk gemaakte reiskosten en krijgt de reiziger dus een deel van het borgbedrag teruggestort op de chipkaart. Bonte denkt dat reizigers veel geld verliezen door foutief uitchecken. ‘Als 110.000 reizigers samen 350.000 euro claimen, dan kom je gemiddeld op ruim 3 euro restitutie per persoon. De 400.000 transacties die resteren zijn dan waarschijnlijk goed voor bijna 1,3 miljoen euro. De RET moet wat mij betreft harder zijn best doen om dat bedrag bij de rechtmatige eigenaar te krijgen.’