Het afsteken van consumentenvuurwerk moet verboden worden. Dat is de inzet van het allereerste digitale burgerinitiatief in Nederland (http://vuurwerk.petities.nl). Initiatiefnemers zijn de GroenLinks-raadsleden Arno Bonte (Rotterdam) en David Rietveld (Den Haag). In het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk' pleiten ze ervoor dat het afsteken van vuurwerk in de toekomst alleen nog is voorbehouden aan professionals. Als 40.000 mensen het voorstel onderschrijven, moet de Tweede Kamer het in behandeling nemen.

Ondanks de 'relatief rustig' verlopen jaarwisseling willen de initiatiefnemers het afsteken van vuurwerk drastisch beperken. "Het is toch tekenend dat we de jaarwisseling rustig noemen als er 'slechts' drie scholen afbranden, vijftig auto's de lucht in gaan en er een paar honderd in plaats van duizend slachtoffers vallen", zegt Bonte. Zijn collega Rietveld voegt toe "als dertig procent van de mensen aangeeft met oud en nieuw niet de straat op te durven, dan hebben we een serieus probleem. De openbare weg is van iedereen, niet alleen van de 15 procent van de bevolking die graag vuurwerk afsteekt."

Volgens de raadsleden dreigt de Nederlandse vuurwerktraditie aan zijn eigen succes ten onder te gaan 'door het hoge aantal slachtoffers, de enorme luchtverontreiniging, de grote geluidsoverlast, de beperking van de bewegingsvrijheid en de torenhoge maatschappelijke kosten'. In hun eigen gemeentes zetten Bonte en Rietveld zich in voor het organiseren van centrale vuurwerkshows als alternatief voor het afsteken van privévuurwerk. In Rotterdam vond zo'n show voor de tweede keer plaats.

De raadsleden richten zich nu op de landelijke overheid voor het mogelijk maken van een verbod op consumentenvuurwerk. 'Nederland is één van de weinige landen waar vuurwerk mag worden afgestoken door niet-professionals', schrijven de raadsleden in hun burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk'. Uit een peiling die ze vorig jaar door Maurice de Hond lieten doen, blijkt een krappe meerderheid van de Nederlanders voorstander van een verbod op consumentenvuurwerk te zijn.

Het burgerinitiatief bestaat in Nederland vanaf 1 mei 2006. De Tweede Kamer is verplicht een voorstel in behandeling te nemen als tenminste 40.000 mensen er hun handtekening onder hebben gezet. Vanaf 1 januari 2009 is het mogelijkgemaakt dat mensen een voorstel digitaal onderschrijven. 'Meer plezier met minder vuurwerk' is daarmee het eerste digitale burgerinitiatief in Nederland.