GroenLinks wil dat het Leer- en Ontmoetingsproject voor Vrouwen (LOV) voor de gemeente vrouwen gaat werven voor de officiële inburgeringscursussen. ,,Als LOV een rol kan spelen in het werven van moeilijk te bereiken vrouwen, dan kunnen we hen in ruil wellicht financieel uit de brand helpen”, zegt Anneke Verwijs, fractievoorzitter van GroenLinks.

Het project verliest binnenkort haar subsidie van het Oranjefonds en heeft daardoor een financieel tekort. De organisatie geeft al vanaf 1991 taalles aan duizenden vrouwen die de Nederlandse taal niet goed spreken, vaak bij hen thuis. Ruim 130 vrijwilligers zijn daarmee aan de slag. Naast het leren van goed Nederlands komen door het project veel interculturele ontmoetingen tot stand. ,,Doordat het Oranjefonds de subsidie heeft ingetrokken, dreigt het voortbestaan van dit geweldige initiatief in gevaar te komen. Dat zou een onzettende aderlating zijn voor Rotterdam”, zegt Anneke Verwijs.

Om het LOV van de ondergang te redden, wil GroenLinks dat het college snel onderzoekt of het LOV de gemeente kan helpen bij het bereiken van groepen vrouwen, om hen te geleiden naar een inburgeringscursus. ,,De gemeente bereikt nu helaas niet iedereen. Zeker de vrouwen die slecht Nederlands spreken en geen plicht hebben om aan de inburgering mee te doen, omdat ze al lang in Nederland wonen, kunnen via de vrijwilligers van LOV worden geworven voor een officiële inburgeringscursus. Dat is voor de vrouwen goed en het LOV kan blijven voortbestaan en verder gaan met het nuttige werk dat zij doen.”

De motie van GroenLinks is vandaag tijdens de begrotingsbehandeling met een ruime meerderheid aangenomen. Alleen Leefbaar Rotterdam, VVD en de ChristenUnie waren tegen. ,,Dit is een opsteker voor LOV", aldus Verwijs.