De GroenLinks-fracties in Rotterdam en Den Haag willen dat de gemeenteraden van de twee steden een voortrekkersrol gaan vervullen bij de vorming van een metropoolregio. Nu ligt het initiatief daarvoor volgens GroenLinks nog te eenzijdig bij de burgemeesters van de twee steden.

GroenLinks-raadsleden Arno Bonte (Rotterdam) en David Rietveld (Den Haag) lanceren donderdag een voorstel om een speciale raadscommissie in te stellen die een voortrekkersrol krijgt bij de metropoolvorming. Die commissie zou moeten bestaan uit raadsleden uit de twee gemeenten en krijgt als opdracht mee om een voorstel te maken over de bevoegdheden en de bestuurlijke structuur van de metropoolregio.

De burgemeesters Aboutaleb en Van Aartsen maakten vanmorgen bekend dat ze de stadsregio Rotterdam en het stadsgewest Haaglanden zo snel mogelijk willen laten fuseren tot de metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Bonte en Rietveld delen die ambitie, maar vrezen dat de gemeenteraden buiten spel komen te staan. 'De metropoolregio mag geen burgemeestersonderonsje worden', benadrukken de raadsleden. 'Voor succesvolle samenwerking is voldoende democratisch draagvlak nodig. Het is daarom logisch dat de gemeenteraden het voortouw nemen.'