Een veranderende maatschappij vraagt om een breder inzicht waar we als samenleving waarde aan hechten en hoe we de toekomst voor ons zien. Door voorbij materiële welvaart te gaan en in te zetten op alles wat de Rotterdammer van waarde vindt, kan de brede welvaart van inwoners worden vergroot.

GroenLinks stelt daarom voor om een transformatie binnen de organisatie te starten en de aandacht te verleggen op een lange termijnvisie. Een visie die je gezamenlijk opstelt door het gesprek te voeren met burgers, wijkraden, ondernemers, onderwijsinstellingen en de gemeente zelf. Biljoen: “Als we oprecht willen investeren in het vergroten van de brede welvaart, dan moeten we mensen centraal stellen en hen zo veel mogelijk betrekken als er keuzes worden gemaakt. Want iedereen heeft recht op een brede welvaart!”

Met het initiatiefvoorstel wilt GroenLinks Rotterdam een kwaliteitsimpuls geven aan het besluitvormingsproces. Door in gesprek te gaan met Rotterdammers en hen medezeggenschap te geven over thema’s die zij belangrijk vinden. Door een gemeente die transparant is over haar keuzes en eerlijk communiceert over de bijbehorende afwegingen. Dit draagt bij aan het herstel van het vertrouwen in de overheid. En helpt de politiek door niet alleen maar bezig te zijn met de gevolgen voor het hier en nu, maar ook door te kijken naar de gevolgen voor elders en later.