Om zo goed mogelijk aan bij te dragen dit proces vragen we als GroenLinks vaak aandacht voor de problemen die gedupeerde gezinnen ervaren. In oktober 2023 kreeg een voorstel van Larissa Vlieger voldoende steun, hierdoor heeft er een bijeenkomst met gedupeerde gezinnen plaatsgevonden die in het teken stond van erkenning voor slachtoffers van het toeslagenschandaal. In gesprek met de burgemeester en wethouder zouden gedupeerde ouders en kinderen kunnen spreken over wat er nodig is om tot erkenning te komen en wat dit voor hen betekent. Achteraf bleek dat dit gesprek als fijn is ervaren voor de verschillende aanwezigen en dat er een vervolg aan gegeven zal worden. Hopelijk zal dit vervolg leiden tot concretisering van het begrip erkenning.

Helaas zien we dat de weg naar herstel vaak niet soepel verloopt, door capaciteitstekorten bij bijvoorbeeld de wijkteams stokt het proces voor veel gedupeerden. Bij de laatste gemeenteraad heeft Larissa twee voorstellen ingediend om het proces te versnellen. Op dit moment is het zo dat de wijkteams niet zelf doorverwijzen naar geestelijke gezondheidszorg als daar aanleiding voor is, maar mensen eerst verwijzen naar een huisarts. Dit is soms een onnodige stap die zorgt dat de hulp langer op zich laat wachten. Ons voorstel om deze stap over te slaan kreeg helaas onvoldoende steun van de gemeenteraad.

Eenmaal aangemeld bij een GGZ-zorginstelling is er vaak sprake van een lange wachtlijst. Omdat slachtoffers van het toeslagenschandaal ongekend onrecht is aangedaan, vaak al heel lang wachten en hun herstel afhankelijk is van een goede mentale gezondheid hebben we ook voorgesteld dat gedupeerden via urgentie sneller geholpen worden met hun psychische problemen. Met name omdat er nu alleen aandacht lijkt te zijn voor herstel in materiaal in plaats van herstel in het mentale trauma. Helaas kreeg dit voorstel ook onvoldoende steun.

Daarnaast hebben we aandacht gevraagd voor jonge slachtoffers, de kinderen van gedupeerde ouders. Deze zijn te vaak nog niet in beeld van de gemeente. De kinderen hebben vaak zelf ook schulden gemaakt om hun ouders te helpen of op een andere manier geleden onder het toeslagenschandaal. Het is belangrijk dat ze de hulp krijgen waar ze recht op hebben en de gemeente hier proactief mee aan de slag gaat. Het is belangrijk om het leed van de kinderen niet uit het oog te verliezen.

GroenLinks zal, zolang niet alle Rotterdamse slachtoffers van het toeslagenschandaal de weg naar herstel heeft gevonden, aandacht blijven vragen voor alle gedupeerden en dit proces.