GroenLinks heeft samen met D66, SP en CU-SGP een voorstel ingediend om de Hofbogen te redden van verkrotting. De partijen willen dat de gemeente investeert in een openbaar park op het dak én dat Rotterdam met de eigenaren van het voormalige spoor samenwerkt om verpaupering te voorkomen.

Het voormalige spoorviaduct door Rotterdam Noord is eigendom van woningcorporaties Havensteder en Vestia en van ProRail. Zij willen het lekkende dak van het Rijksmonument renoveren, zodat de winkels en werkruimtes in de bogen geen last meer hebben van lekkages. Als voorwaarde stellen de eigenaren dat de gemeente vijf bogen met wegen er onderdoor overneemt. De andere verkeersbogen zijn al in eigendom van de gemeente.

Wethouder Karakus weigert vooralsnog om de laatste bogen te kopen en te renoveren, terwijl de corporaties en Prorail geen geld hebben. De vier partijen vinden dat de bogen beeldbepalend zijn voor verschillende wijken in de deelgemeente Noord en dat de gemeente haar verantwoordelijkeid moet nemen. Ook moet er geld komen om op het dak van het spoorviaduct een park aan te leggen.

De Agniesebuurt, het Oude Noorden en Bergpolder behoren tot de meest dichtbevolkte en stenige wijken van de stad. De vier fracties vinden dat extra groen de 50.000 inwoners van de omliggende wijken goed zou doen. Ze zien het als een gemeentelijke taak om een openbaar dakpark te realiseren.