GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vindt dat het Rotterdamse college van B&W het slechte voorbeeld geeft door een vervuildende BMW als dienstauto aan te schaffen. Na een proefperiode van een half jaar heeft het college besloten toch geen gebruik te gaan maken van de elektrische Tesla S.

Bonte vraagt hierover morgen in een raadsdebat opheldering aan milieuwethouder Alexandra van Huffelen (D66). 'De gemeente wil dat zoveel mogelijk Rotterdammers een schone auto aanschaffen om wat te doen aan het probleem van de luchtvervuiling. En dan gaan nota bene de wethouders zelf doodleuk in een vervuilende diesel rijden'.

GroenLinks stelde eerder al voor om binnen vijf jaar het volledige gemeentelijke wagenpark elektrisch te laten rijden. 'Luchtvervuiling is een van de grootste problemen in Rotterdam', zegt Bonte. 'De vieze lucht heeft een negatief effect op de gezondheid van heel veel Rotterdammers. Vervuilende auto's zijn daar, naast de industrie, de belangrijkste oorzaak van.'