Raadslid Stephan Leewis komt op de bres voor organisaties die graag zonnnepanelen op het dak willen. Scholen en andere organisaties die een pand van de gemeente huren, moet het makkelijker worden gemaakt om zonnepanelen te plaatsen. Nu is er nog veel papierwerk nodig.

Scholenbesturen maar ook andere organisaties als een volkstuin klopten bij ons aan. Omdat hun pand van de gemeente is, moeten ze een hele papierwinkel aanleveren voor zonnepanelen op hun dak: een notariële akte, een toegangsprotocol, technische tekeningen van de installateur, toestemming van de dienst bouw-en woningtoezicht en het overleggen van polisstukken van de verzekering.

Een stroperig maar ook een kostbaar proces en dat leidt weer tot frustaties bij mensen die van goede wil zijn.

Dat kan echt makkelijker, vindt Stephan Leewis: 'Organisaties moet het zo makkelijk mogelijk worden gemaakt om zonnepanelen aan te leggen. We hebben zoveel mogelijk daken nodig in Rotterdam. Met modelcontracten en andere oplossingen kan het aanvraagproces veel simpeler en goedkoper worden.'