De gemeente moet de fietspaden die van en naar het centraal station lopen opnieuw aanleggen. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. ‘Het is wachten op ongelukken als er niets verandert.'

Nu het Centraal Station bijna af is, zijn ook de fietspaden bijna klaar en wordt de nieuwe verkeerssituatie duidelijk. Bonte vindt dat de fietspaden niet goed zijn afgestemd op het aantal fietsers. Voor de ingang van de nieuwe fietsenkelder komt bijvoorbeeld een verhoogd grasveld. ‘Fietsers moeten daar omheen om de stalling uit te komen en het fietspad te bereiken. Dat is niet handig. De kans is groot dat het rond het thuiskomen van forensen dringen wordt bij de uitgang.’

De meest onveilige plek is volgens Bonte aan het einde van de fietstunnel aan de noordzijde van het Centraal Station. 'Het fietspad loopt daar af, waardoor fietsers snelheid maken. Tegelijk moeten ze onderaan de helling kiezen of ze naar links of rechts willen. Dat kruispunt is krap bemeten en er zijn bovendien veel verkeersstromen', zegt Bonte. ‘Je kunt gewoon wachten op botsingen tussen fietsers onderling, met voetgangers, of erger.’

Een andere vreemde situatie is het zebrapad op een drempel, voor de ingang van de fietstunnel aan de centrumzijde. Volgens Bonte is dat niet nodig. ‘Als je ziet dat er mensen lopen, ga je vanzelf afremmen. Als het donker is zie je niet goed dat er een drempel ligt en dat kan een smak veroorzaken.’ Misschien helpt het om met de VVD-wethouder van verkeer, Jeannette Baljeu, een kijkje te nemen op het stationsplein, denkt hij. 'Ik hoop dat ze dan ziet dat het in de spits echt niet veilig is.’