GroenLinks wil dat de gemeente Rotterdam het weerstandsvermogen verhoogt met 40 miljoen euro. Daarmee kunnen onverwachte tegenvallers als gevolg van de eurocrisis, tegenvallende grondopbrengsten of een achterblijvende uitstroom van mensen uit de bijstand worden opgevangen.

Fractievoorzitter Arno Bonte is bang dat de gemeente gedwongen wordt om extra te bezuinigen op het armoedebeleid, cultuur en speeltuinen als er weer tegenvallers blijken op te treden. Liever zorgt hij voor een ruimer spaarpotje van de gemeente, waar als tegenvallers zich voordoen op kan worden ingeteerd.

Om 40 miljoen toe te kunnen voegen aan het weerstandsvermogen wil GroenLinks de OZB-belasting voor bedrijven met 3 procent verhogen en de verlaging van de reclamebelasting terugdraaien. 'In een tijd van economisch zwaar weer is het belangrijk dat een grote stad als Rotterdam een robuuste begroting heeft', zegt Bonte. 'Zonder financiële buffer riskeren we een verdere uitkleding van gemeentelijke taken, of zelfs een faillissement.'