De Veiligheidsregio Rotterdam heeft Rotterdammers en de inwoners van Schiedam en Vlaardingen jarenlang in de steek gelaten. Die conclusie trekt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte na het lezen van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over het toezicht bij tankopslagbedrijf Odfjell in de Rotterdamse haven.

'De Veiligheidsregio Rotterdam vertrouwde blind op milieudienst DCMR. Maar de inspecteurs van die dienst zaten bij de bedrijven op schoot, in plaats van op te komen voor de veiligheid van omwonenden', concludeert Bonte. 'Daardoor hebben duizenden inwoners in de regio Rotterdam jarenlang onaanvaardbare veiligheidsrisico's gelopen.'

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is vernietigend over de veiligheidscultuur bij chemiebedrijf Odfjell. In 10 jaar tijd ging de Rotterdamse terminal zeker 64 keer in de fout. In de zomer van 2012 leidde dat uiteindelijk tot het grotendeels stilleggen van het bedrijf.

Uit eerdere rapportages bleek al dat Odfjell 30 jaar lang geen tanks had gecontroleerd. Dat betekent dat ook de inspectiediensten al die tijd nooit hebben ingegrepen. Voor GroenLinks was dat al eerder reden om het functioneren van DCMR en de Veiligheidsregio Rotterdam ter discussie te stellen.

Op initiatief van GroenLinks vergadert de Rotterdamse gemeenteraad volgende week over de uitkomsten van het rapport van de OVV. Bonte wil dat de Veiligheidsregio Rotterdam de leiding neemt bij inspecties en dat er een eind komt aan de dubbelrol van DCMR als vergunningverlener en inspecteur.