GroenLinks-Kamerlid Rik Grashoff luidt op zaterdag 8 oktober met bewoners, boswachters en verschillende natuur- en milieuorganisaties letterlijk de noodklok voor het laatste natuur- en recreatiegebied bij Rotterdam. Het gebied tussen Vlaardingen en Maassluis dreigt te verdwijnen door aanleg van de Blankenburgtunnel, die de A20 en de A15 met elkaar moet gaan verbinden.

Precies om vijf minuten voor twaalf luidt Grashoff aan de Krabbeplas in Vlaardingen een grote kerkklok. De Lucaskerk en de Grote Kerk luiden tegelijk ook hun kerkklokken. Met het protest willen de actievoerders duidelijk maken dat de tijd dringt voor behoud van het natuur- en recreatiegebied.

Als de plannen doorgaan loopt de Blankenburgtunnel straks met hoge op- en afritten zesbaans door het meest zuidelijke deel van Midden-Delfland. Hiermee veroorzaakt de snelweg forse schade aan landschap en natuur. Het belangrijkste recreatiegebied in de regio Rotterdam heeft ook flink te lijden van de aanleg van de A4 en in de toekomst nog eens van de aanleg van een snelweg die de nieuwe A13/16 ten noorden van Rotterdam met de A4 en de Blankenburgtunnel moet gaan verbinden.

De manifestatie op 8 oktober is het eerste grootschalige protest tegen aanleg van de tunnel. Vijf organisaties ( Natuurmonumenten, Milieufederatie Zuid-Holland, Milieudefensie, Actiecomité Blankenburgtunnel Nee en Groeiend Verzet) organiseren samen de bijeenkomst en zullen tussen 11.15 en 12.30 uur toelichten waarom zij de tunnel en de nieuwe snelweg niet zien zitten. De actie wordt ondersteund door GroenLinks, SP en de PvdA. De samenwerkende organisaties hebben inmiddels meer dan 30.000 handtekeningen verzameld tegen aanleg van de tunnel.

Teken via deze link de petitie van de groene organisaties.
Bekijk hier een item van RTL Nieuws over het protest op 8 oktober.