Tom van den Ham, fractievoorzitter voor GroenLinks in de deelgemeente Prins Alexander, gaat op wereldreis en geeft daarom zijn raadszetel op. Bram de Knegt treedt toe tot de deelraad en volgt hem op als fractievoorzitter. Het zittende deelraadslid Eelco Stapelkamp houdt zijn portefeuilles.

Van den Ham benadrukt in zijn ontslagbrief dat hij persoonlijke motieven heeft voor zijn besluit om op reis te gaan: ‘Noch de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen of het daaraan voorafgaande of daaropvolgende gedoe, noch de politieke situatie in Prins Alexander heeft invloed gehad op mijn besluit,’ schrijft hij. Van den Ham stopt per 1 december.

Bram de Knegt zal Tom van den Ham opvolgen als fractievoorzitter. Hij is nieuw in de deelraad, maar draait al jaren mee in de steunfractie. ‘Die rol vervult hij in al zijn aspecten goed’, schreef de kandidatencommissie in 2010. ‘Bram de Knegt is een stabiele kracht en een verbinder. Hij is daarmee een belangrijke schakel in het geheel van fractie en steunfractie’, aldus het positieve commissieadvies.

Partijleden van GroenLinks kunnen tijdens de algemene ledenvergadering op 20 november persoonlijk afscheid nemen van Van den Ham. Het bestuur zal hem daar in het zonnetje zetten. ‘Tom is een man met een enorme bestuurservaring in velerlei rollen’, zegt vicevoorzitter Jeroen Postma. ‘Hij wordt gedreven door idealen van pacifisme en eerlijk delen. We willen hem graag bedanken voor zijn inzet in de afgelopen jaren.’