Het openbaar vervoer in Rotterdam stopt op oudejaarsavond toch om 20.00 uur met rijden. Wethouder Baljeu (VVD) en de meerderheid van de raad zijn het oneens met een plan van GroenLinks en de PvdA om de belangrijkste metro- en tramlijnen te laten rijden rond de jaarwisseling. Leefbaar Rotterdam was voorstander, maar trok op het laatste moment haar steun in.

Volgens de wethouder zou openbaar vervoer op oudejaarsavond slechts 80.000 euro kosten. GroenLinks-raadslid Arno Bonte is teleurgesteld dat het plan niet doorgaat. ‘Het leek er vorige week nog op dat het plan een meerderheid zou halen, maar woensdag trok de fractie van Leefbaar Rotterdam zijn steun opeens in.’ GroenLinks en de PvdA vinden dat reizigers rond de jaarwisseling met het openbaar vervoer moeten kunnen reizen. ‘Daarmee voorkom je dat mensen dronken achter het stuur gaan zitten’, zegt Bonte. ‘Bovendien willen veel mensen gezellig bij vrienden of familie de avond doorbrengen en dan is het makkelijk als je met de tram kunt.’ Ook horecaondernemers zien de metro’s, trams en bussen graag rijden op oudejaarsavond. ‘Die tachtigduizend euro die de wethouder in de knip houdt, zijn horecaondernemers dubbel en dwars kwijt aan omzetverlies. Een gemiste kans.’