Er is een groot tekort aan fietsparkeerplekken bij het Centraal Station van Rotterdam. Dat blijkt uit een telling die GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte en VVD-wethouder Jeannette Baljeu donderdagochtend samen met andere Rotterdamse politici uitvoerden. Het tekort bedraagt 282 plekken.

Bonte en Baljeu namen het initiatief voor de gezamenlijke fietstelling na een verschil van mening over het aantal vrije fietsbeugels bij het station. Volgens Bonte kloppen de officiële cijfers van de gemeente niet, die gaan uit van een overschot aan vrije plekken, terwijl uit een eigen telling van GroenLinks eerder juist een tekort bleek.

Het resultaat van de telling van donderdagochtend bevestigt de eerdere waarneming van GroenLinks. Aan de noordkant van het station waren er op het moment van de telling 74 plekken te weinig ten opzichte van het aantal aanwezige fietsen. Aan de centrumzijde bedroeg het tekort 208 plekken. Veel fietsers hebben hun rijwiel daardoor noodgedwongen buiten de rekken neergezet, met het risico op verwijdering door de dienst Stadstoezicht.

De uitkomst van de telling toont volgens Bonte aan dat er dringend behoefte is aan meer fietsparkeerplekken. 'Met te weinig fietsplekken ontmoedig je het fietsgebruik, terwijl we juist willen stimuleren dat mensen de fiets nemen.' Na afloop van de telling heeft Bonte wethouder Baljeu gevraagd om nog deze zomer 300 extra fietsplekken bij te plaatsen. 'Tot dat er voldoende fietsplekken beschikbaar zijn vind ik in ieder geval dat Stadstoezicht moet stoppen met het verwijderen van buiten de rekken geparkeerde fietsen.'