Femke Sybrandi is de hoogste Rotterdammer op de kandidatenlijst van GroenLinks voor de provinciale statenverkiezingen in Zuid-Holland. Ze staat op plek zes. Zeven van de in totaal 26 kandidaten komen uit de Maasstad. Hagenaar Oscar Dijkhoff is door de leden wederom gekozen tot lijsttrekker.

De leden van GroenLinks hebben zaterdag de definitieve lijst vastgesteld. Femke Sybrandi is daarbij als hoogste Rotterdammer uit de bus gekomen. Volgens de kandidatencommissie heeft zij politiek inzicht en is ze een 'zeer geschikte kandidaat'. ‘Deze veelzijdige vrouw beschikt over de juiste competenties om in korte tijd als goed statenlid te functioneren’, aldus het advies.

Sybrandi is bestuurskundige en heeft onder meer gewerkt bij de politie, bij de deelgemeente Delfshaven en bij een woningcorporatie. Ze wil de politiek in om invloed uit te oefenen op de leefomgeving van inwoners. ‘Groenlinks strijdt bijvoorbeeld voor de natuur, ook als het soms ten koste gaat van economische ontwikkeling of extra mobiliteit. De natuur is schaars, en de politiek bepaalt hoe je daarmee omgaat’, verklaart Sybrandi haar motivatie. ’Ik vind het prettig dat Groenlinks niet gaat voor het gewin op korte termijn en voor méér-méér-méér, maar haar standpunten baseert op lessen uit het verleden en gedegen onderzoek naar effecten in de toekomst.’

GroenLinks heeft nu drie zetels in de provinciale staten. Na Oscar Dijkhoff volgen Marijke Kleijweg uit Voorschoten en Alfred Blokhuizen uit Spijkenisse op de lijst. De zes andere Rotterdammers zijn Letty Bekedam (plek 11), Mustafa Akdemir (12), Amelie Veenstra (14), Erik van der Kroft (16), Wim Leewis (17) en Sonja Super (nummer 25). Birte van Elk heeft geen plek op de lijst bemachtigd. De verkiezingen zijn op 2 maart volgend jaar.

Zie ook: Statenverkiezingen: acht Rotterdammers op de lijst