GroenLinks organiseert op zaterdag 24 maart een struintocht door het Lage Bergse Bos. Dit gebied wordt bedreigd door aanleg van de snelweg A13/A16. Tijdens de boswandeling vertellen gidsen levendig over de natuur en over de desastreuze gevolgen van de komst van de weg.

De wandeling leidt langs het toekomstige tracé van de A13/A16, nu nog een populair recreatie- en natuurgebied. 'Als minister Schultz haar zin doordrijft, wordt de zaag gezet in meer dan de helft van de bomen', vertelt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam. 'Het bos zal blijvend verminkt worden door een kilometer lang litteken en de noordelijke stadsrand wordt straks in de volle lengte doorklieft. Eén van de weinige groene stukjes Rotterdam dreigt voor altijd te verdwijnen.'

De wandeltocht is een paar kilometer lang en start om 10:30 uur bij restaurant De Bergsche Plas aan de Rottebandreef 50. De route gaat voor een groot deel door het Lage Bergse Bos. In het parkachtige bos staan onder meer varens, notenbomen en orchideeën. De vogels die het meest voorkomen zijn de tuinfluiter en de zwartkop.

GroenLinks organiseert in het weekeinde van 24 en 25 maart op dertig andere plekken in Nederland ook struintochten door bedreigde natuurgebieden, als protest tegen de bezuiniging van ruim zeventig procent op natuurbeheer- en natuurontwikkeling. ‘We hebben jarenlang geïnvesteerd in natuur om daarvan te genieten, niet om er een hek omheen te zetten of om te ploegen voor brede stroken asfalt', zegt Ivana Citterbatova, fractievoorzitter van GroenLinks in Lansingerland. 'Het meest cynische is dat de A13/A16 helemaal geen files oplost en wel een miljard euro kost. Dat geld kunnen we beter besteden.’