GroenLinks wil een einde aan het visieloos bezuinigingen op het welzijns- en jongerenwerk in Rotterdam. Raadslid Nourdin el Ouali wil alleen nog bezuinigingen in wijken waar bewoners zich op eigen kracht redden als het welzijnswerk zich terugtrekt.

Het stadsbestuur wilde aanvankelijk vijftig miljoen euro bezuinigingen door het welzijnswerk en de zorg openbaar aan te besteden. ‘De primaire reden voor het openbaar aanbesteden is niet het hervormen, het moderniseren of het toekomstbestendig maken van ons welzijnswerk, maar het bezuinigen van die vijftig miljoen’, zegt El Ouali. ‘De operatie is inmiddels in volle gang, terwijl het aan visie ontbreekt. De ingeboekte bezuiniging wordt bovendien bij lange na niet gehaald.’

De deelgemeenten Charlois en IJsselmonde hebben de subsidierelaties met welzijnsorganisaties al opgezegd, huurcontracten ontbonden en welzijnswerkers ontslagen, zonder dat duidelijk is wat daarvoor terug komt. El Ouali: ‘Inwoners zitten ondertussen in onzekerheid over wat zij in de toekomst nog kunnen verwachten aan hulp en ondersteuning en wat ze zelf zullen moeten gaan doen. Kortom, door gebrek aan visie en regie stuitert het proces allerlei kanten op. Dit is onverantwoord.’

GroenLinks wil dat D66-wethouder Korrie Louwes eerst in kaart brengt wat de gevolgen zijn van de bezuinigingen, onder meer voor mensen met een beperking, het jongerenwerk of slachtoffers van huiselijk geweld. Zwakke wijken moeten wat El Ouali betreft ontzien worden. ‘We moeten echt voorkomen dat er gaten gaan vallen in het aanbod voor onze bewoners en zorgen dat we verantwoordelijkheid bij Rotterdammers neerleggen waar dat kan én dat er een vangnet blijft op plekken waar dat juist niet mogelijk is.’