Rotterdam moet stoppen met de jaarlijkse autoraces in het centrum van de stad. Dat zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte na het vertrek van bierbrouwer Bavaria als hoofdsponsor van het evenement.

Bavaria heeft zich na zes jaar teruggetrokken als sponsor van de races door de straten van Rotterdam. De organisator zoekt nu naar een nieuwe sponsor en hoopt in augustus weer een nieuwe cityrace te organiseren.

Volgens Bonte is het vertrek van de sponsor juist een mooi moment om definitief te stoppen en geen vergunning meer af te geven. ‘Rotterdam heeft economisch geen voordeel van de straatrace. Het kost juist geld en het levert de stad weinig op’, zegt raadslid Arno Bonte. ‘Behalve dan zwartgeblakerde strepen op de wegen, geluidsoverlast, luchtvervuiling en uitstoot van broeikasgassen. Maar bovenal is het evenement een uithangbord voor milieuverkwisting. Dat past niet bij de ambitie van Rotterdam om een duurzame evenementenstad te zijn.’

Bewoners van het centrum lopen jaarlijks te hoop tegen het evenement. ook de Ondernemers-federatie Rotterdam heeft zich in 2009 al uitgesproken tegen de races. ‘We voeren in Rotterdam sinds jaren discussie over de onwenselijkheid van de omstreden straatrace. Het afhaken van de hoofdsponsor is wat mij betreft een mooi moment om definitief te stoppen.’