Een raadsmeerderheid van PvdA, CDA, SP, D66 en ChristenUnie steunt in grote lijnen de voorstellen van raadslid Arno Bonte voor beter onderhoud aan bomen en voor de aanplant van 100.000 extra bomen in de komende twintig jaar. Het GroenLinks-plan is deze week in de commissievergadering besproken.

In Het 100.000 Bomenplan van GroenLinks staan 27 voorstellen voor een duurzaam beheer van de Rotterdamse bomen. Zo wil de partij onder meer met beter onderhoud het kappen van bomen zoveel mogelijk voorkomen, moet groenafval worden gebruikt om energie op te wekken en wil de partij een gevarieerd bomenbestand en beplanting van de zanderige boomcirkels.

Het meest in het oog springende voorstel gaat over de aanplant van 100.000 extra bomen in de komende twinitg jaar. Eerder werd een motie van GroenLinks aangenomen om dit jaar nog 2009 extra bomen te planten, bovenop de bomen die vanwege de herplantplicht al geplant moeten worden. Op de website www.wensbomen.nl kunnen bewoners aangeven waar zij graag een extra boom zouden willen.

In de commissie was er veel lof voor de plannen van GroenLinks. Wethouder Bolsius heeft toegezegd om de voorstellen van Bonte te betrekken bij het opstellen van het gemeentelijke Bomenstructuurplan. Dat verschijnt dit najaar.

Lees Het 100.000 Bomenplan