De stembussen gaan woensdagochtend om half acht open. Rotterdammers kunnen in de hele stad stemmen met hun stempas en een geldig legitimatiebewijs. De stembussen blijven open tot negen uur in de avond. 'Deze verkiezingen zijn belangrijker dan ooit', zegt Arno Bonte, fractievoorzitter in Rotterdam. 'Partijen moeten miljarden bezuinigen. De vraag is echter wie de rekening gaat betalen van de crisis.'

Een stem op GroenLinks is een stem voor progressieve, groene en sociale keuzes. 'GroenLinks wil het hart zijn van een zo progressief mogelijk nieuw kabinet, dat onze economie duurzaam wil hervormen', zegt Bonte. 'Wij kiezen ondubbelzinnig voor de toekomst door te investeren in gezondheidszorg en onderwijs. Mensen die meer verdienen mogen wat ons betreft meer bijdragen aan de ziektenkosten dan mensen die minder hebben. Daardoor blijft de gezondheidszorg betaalbaar voor iedereen zonder aan de kwaliteit te morrelen. Ook maken wij de AOW en de WW eerlijker voor iedereen en we investeren 2,5 miljard extra in goed onderwijs.'

GroenLinks voert tot het laatste uur campagne. 'We staan er heel goed voor in de peilingen. Mensen hoeven deze keer niet strategisch voor de PvdA te kiezen, want de kans is groot dat GroenLinks deel gaat uitmaken van de regering. Dat kan getalsmatig zelfs zonder de PvdA erbij. Het is nu dus zaak om je hart te volgen en GroenLinks zo groot mogelijk te maken, zodat we zoveel mogelijk van ons sociale en groene programma kunnen uitvoeren.'

Ook dinsdag voerden vele tientallen vrijwilligers weer flink campagne in Rotterdam, onder meer op stations, bij scholen en bij de finish van de avondvierdaagse in Delfshaven en in Noord. Ook trotseerden vele vrijwilligers van GroenLinks de regen om op straat gesprekken te voeren met kiezers en om flyers te verspreiden in de wijken. Bonte: 'Maar niet alleen in verkiezingstijd zijn wij een luisterend oor en praten wij graag met inwoners. Mensen kunnen ons altijd bellen, mailen, schrijven of bezoeken. GroenLinks staat middenin de samenleving.'

Foto's: Jan Willem Mulder