Op initiatief van GroenLinks en Leefbaar Rotterdam houdt de Rotterdamse gemeenteraad donderdag een spoeddebat over de aanhoudende veiligheidsproblemen bij chemiebedrijf Odfjell in de Botlek.

Aanleiding voor het debat zijn recente mankementen aan de blusinstallatie en een stroomstoring bij het bedrijf. Personeelsleden van het bedrijf lieten bovendien dinsdag aan RTV Rijnmond weten zich zorgen te maken over oplopende veiligheidsrisico's vanwege een hoog ziekteverzuim en sociale onrust door dreigende ontslagen.

GroenLinks-raadslid Arno Bonte wil dat de havenbrandweer en milieudienst DCMR meer controles uitvoeren bij het bedrijf en zo nodig onderdelen stilleggen. 'In het verleden heeft de directie van Odfjell laten zien een loopje te nemen met de veiligheid van het personeel en de omwonenden. Dat mogen we niet nog eens laten gebeuren.'

Het is niet voor het eerst dat de veiligheid bij Odfjell in het geding is. In juli vorig jaar moest het bedrijf alle 283 opslagtanks stilleggen, omdat de veiligheid niet gegarandeerd kon worden. Inmiddels zijn 69 tanks weer in gebruik genomen. In de afgelopen weken werden opnieuw mankementen bij de blussystemen geconstateerd en zorgde een kapotte kabel voor een grote stroomstoring.

Kijk het debat terug via deze link.