Bij de aanval van Israel op de Gazastrook zijn in de afgelopen weken meer dan 1300 doden gevallen, waaronder veel vrouwen en kinderen. Een groot deel van de huizen, scholen en winkels ligt aan puin. Een forse wederopbouw is nodig om de Gazastrook er weer bovenop te krijgen. GroenLinks, PvdA, SP, D66, SPIOR, Palestina Komitee Rotterdam en PPMS en diverse andere organisaties organiseren daarom op zaterdag 24 januari een solidariteitsbijeenkomst voor Gaza.

In de Gazastrook wonen ruim 1,5 miljoen mensen in een gebied zo groot als de regio Rijnmond. De grenzen van de Gazastrook zijn door het Israëlische leger volledig afgesloten van de buitenwereld. Hulpgoederen worden zelden doorgelaten. Zo goed als niemand mag de Gazastrook uit en journalisten wordt de toegang ontzegd tot wat 'de grootste gevangenis ter wereld' wordt genoemd.

'Wij voelen ons als Rotterdammers zeer verbonden met deze regio en willen ons er voor inzetten dat de wederopbouw snel op gang komt', aldus de samenwerkende organisaties. 'We leveren daar zelf een bijdrage aan en op de bijeenkomst bespreken we concrete voorstellen voor hulp. Van de Nederlandse regering vragen we de wederopbouw van de Gazastrook met ontwikkelingshulp te steunen en zich ervoor in te spannen dat (hulp)goederen zonder problemen in het gebied kunnen komen. Verder willen we dat de Nederlandse regering de inhumane militaire acties van Israel in de Gazastrook veroordeelt en haar invloed aanwendt voor het beëindigen van de Israëlische bezetting van de Palestijnse gebieden.'

Op de solidariteitsbijeenkomst wil 'Rotterdam voor Gaza' haar verbondenheid met de mensen in de Gazastrook laten zien. 'Daarom is het belangrijk dat u met zo veel mogelijk mensen komt. Ook kinderen kunnen hun bijdrage leveren; hun tekeningen en verhalen zijn meer dan welkom.'