De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil dat de gemeente snel maatregelen neemt om de luchtvervuiling op de 's Gravendijkwal aan te pakken. Uit metingen van Milieudefensie blijkt de uitstoot van stikstofdioxide langs die weg de Europese luchtkwaliteitsnormen ver te overschrijden.

'Het is een gemeentelijke plicht om op te komen voor de gezondheid van bewoners', zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'Door de hoge luchtvervuiling stijgt de kans op hart- en vaatziekten en daalt de levensverwachting.' In januari bleek de concentratie stikstofdioxide langs de 's Gravendijkwal op 58 microgram per kubieke meter te liggen en in februari op 48 microgram. De Europese norm ligt op maximaal 40 microgram. Het is voor het eerst dat de luchtvervuiling daadwerkelijk is gemeten. Tot nu toe werd hij altijd berekend op basis van computermodellen. Volgens Milieudefensie is de 's Gravendijkwal een van de meest vervuilde straten van Nederland. Belangrijkste boosdoener is het vrachtverkeer. GroenLinks wil daarom dat de milieuzone, waarmee vuile vrachtwagen kunnen worden geweerd, wordt uitgebreidt tot het hele gebied binnen de ring. Nu geldt de milieuzone alleen voor het centrum.