De fractie van GroenLinks in Rotterdam ziet niets in het experiment dat burgemeester Aboutaleb wil doen met selectief fouilleren. De Rotterdamse burgemeester wil de politie toestemming geven om zonder verdenking mensen te fouilleren die aan bepaalde uiterlijke kenmerken voldoen, zoals leeftijd, sekse of kledingstijl.

'Selectief fouilleren stigmatiseert groepen', vindt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks. 'Je maakt mensen daarmee bij voorbaat verdacht, alleen omdat ze een petje dragen of omdat ze een man van 15 tot 25 jaar oud zijn.' De GroenLinkser heeft een spoeddebat aangevraagd over het voornemen van Aboutaleb. Hij wil dat de politie individuele personen alleen fouilleert als er een concrete verdenking is, en anders iedereen 'zonder aanziens des persoons'.

Volgens strafrechtadvocaat Frank van Ardenne is het experiment strafrechtelijk niet in de haak, zo laat hij weten tegenover radio Rijnmond. De Rotterdamse advocaat wijst erop dat een rechter een eventuele wapenvondst zal betitelen als onrechtmatig verkregen bewijs, waardoor de verdachte vrijuit gaat. De Rotterdamse hoofdofficier van justitie Fred Westerbeke erkent tegenover radio Rijnmond dat een rechter kan besluiten dat bewijs onrechtmatig is verkregen, en daders vrijuit gaan.