GroenLinks vindt het schrappen van een windpark voor de kust van Rotterdam ‘bizar’. Wethouder Alexandra van Huffelen (D66) heeft de plannen van tafel geveegd, omdat het Havenbedrijf geen windmolens wil voor de kust van de Tweede Maasvlakte. Ze verdedigt het besluit met het argument dat ‘effecten op de natuur niet zijn uit te sluiten’.

De Rotterdamse GroenLinks-fractie wil een spoeddebat over het afblazen van het windpark. De molens zouden 100 megawatt produceren, vergelijkbaar met het stroomverbruik van 85.000 huishoudens. De energiebedrijven staan in de rij om het park te bouwen. Volgens fractievoorzitter Arno Bonte is het van groot belang om veel meer duurzame energie op te wekken. ‘Alleen dan kunnen we de Rotterdamse klimaatambities halen.’

Het windpark voor de kust van Rotterdam is geen probleem als de scheepvaarroutes iets worden aangepast. Bonte vindt het onbegrijpelijk dat het Havenbedrijf daaraan niet wil meewerken. ‘Praktische bezwaren zijn er niet. Het lijkt erop dat het Havenbedrijf vooral bang is dat een windmolenpark de eventuele aanleg van een Derde Maasvlakte blokkeert.’

Het argument dat de natuur gestoord zou kunnen worden, noemt Bonte ‘vreemd’. ‘Bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte heeft het Havenbedrijf dat argument juist altijd terzijde geschoven. Windmolens veroorzaken aanzienlijk minder schade. Integendeel zelfs. Juist op plaatsen waar windmolens zijn geplaatst, zie je dat de zeenatuur welig tiert vanwege het ontbreken van scheepvaart en visserij.’