Belangrijke stap vooruit

Initiatiefnemer en fractievoorzitter Stephan Leewis vindt dit een belangrijke stap vooruit: “Ook de scheepvaart moet snel verduurzamen en dat kunnen we alleen doen als we de rederijen daar samen op aanspreken. Hamburg en Rotterdam zijn twee van de belangrijkste havens van Europa; de grootste markt ter wereld. Wij hebben de morele verplichting om hier een leidende rol te nemen in die verduurzaming.”

Snel verduurzamen

Veruit de meeste zeeschepen varen op zwaar vervuilende stookolie en stoten daarom veel zwavel, stikstof en CO2 uit. Leewis: “De scheepvaart is samen verantwoordelijk voor circa 3% van alle CO2-uitstoot ter wereld. Of ook wel: net zoveel uitstoot als heel Duitsland en heel het Verenigd Koninkrijk samen. Om onze planeet te redden van de klimaatcrisis zal dus ook de scheepvaart snel moeten verduurzamen.” Helaas valt de scheepvaart op dit moment buiten het Verdrag van Parijs. De sector heeft dus geen verplichting om te verduurzamen. Om toch snel verbetering te bereiken vraagt het voorstel de havenbedrijven van Hamburg en Rotterdam samen te werken aan nieuwe scherpere regelgeving en de stimulering van alternatieve energie voor schepen.

Samenwerking is essentieel

De besturen van beide steden en de havens steunen het voorstel. In reactie op het voorstel geven ze aan dat de samenwerking binnen de World Ports Climate Action Program wordt verstevigd en dat er gezamenlijk wordt gewerkt aan verscherping van regelgeving in Europa en binnen de wereld scheepvaart organisatie. Ook wordt er stevig samengewerkt in de uitrol van walstroom (het aansluiten van een schip op stroom aan de kade zodat er geen generator aan boord hoeft te draaien en accu’s opgeladen kunnen worden). Ook is er samengewerkt aan het aanscherpen van uitstootregels op de Noordzee. Leewis: “Dit is precies het type samenwerking wat wij willen zien. Er is de komende jaren veel meer nodig om te komen tot echte duurzame scheepvaart. Maar om daar te komen is samenwerking essentieel, voor een mondiaal probleem als uitstoot van de scheepvaart kun je niet alleen als Rotterdam wat doen.