Zelfstandige ondernemers die vanuit huis werken moeten vanaf komend jaar dubbel afvalstoffenheffing betalen in Rotterdam. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vindt dubbel betalen voor één en dezelfde vuilniszak ‘onredelijk’. Hij wil de nieuwe belasting zo snel mogelijk afschaffen.

Onder thuiswerkende ondernemers in Rotterdam is grote ophef ontstaan over het voornemen van het college om hen dubbel aan te slaan. De nieuwe heffing komt namelijk bovenop de afvalstoffenheffing die ieder huishouden al betaalt. ‘Het enige verschil is dat deze mensen tussen de middag thuis hun boterhammen smeren in plaats van op kantoor. Dat maakt echt weinig verschil in de hoeveelheid afval’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. ‘Sterker nog; thuiswerkers zijn juist heel milieuvriendelijk, want ze staan niet in de file.’
Volgens GroenLinks treft de regeling ook slapende bv's en zzp'ers die nauwelijks opdrachten hebben of zelfs helemaal niet aan huis werken, maar die wel als bedrijf staan ingeschreven op hun woonadres. De partij wil vrijstelling voor ondernemers die geen afval produceren en gaat een voorstel indienen om de heffing te schrappen. Een meerderheid in de raad is het daarmee eens. D66-wethouder Alexandra van Huffelen vindt de regeling niet oneerlijk. 'Wij gaan er vanuit dat ieder bedrijf afval produceert', zegt ze. Om onder de heffing uit te komen, kunnen ondernemers zich uitschrijven bij de Kamer van Koophandel of zich inschrijven bij een commerciële inzamelaar van afval, benadrukt de wethouder. Arno Bonte: ‘Dus als je voor een paar euro een jaarcontract sluit met een slimme commerciële inzamelaar en je blijft vuilniszakken wel in de gemeentelijke bakken gooien, dan kun je de belasting omzeilen. Laten we er dan liever meteen mee stoppen.’ Update: in de bijlage van dit bericht vindt u de brief die de politieke partijen die tegen deze regeling zijn aan de wethouder hebben gestuurd.