De SP, GroenLinks en het PvdA-initiatief ‘Doorbreek de Stilte’ en het Palestina Komitee Rotterdam organiseren op 23 september in Lantaren/Het Venster (Gouvernestraat 133, Rotterdam) een avond over Gaza: 'Rotterdam voor Gaza'. Het programma begint om 20.00 met een paneldiscussie.

Aan het debat nemen deel: Mohammed Abuleil (Voorzitter Stichting Palestijnse Islamieten Nederland, SPIN, namens GroenLinks), Ibrahim Al-Baz (namens Palestina Komitee Rotterdam), Theo Cornelissen (fractievoorzitter SP-Rotterdam), Bert Cremers (Doorbreek de Stilte), Alfred Feberwee (Een Ander Joods Geluid) en Anja Meulenbelt (lid Eerste Kamer voor de SP). Imad el Kaka (Palestijns-Nederlandse journalist) leidt de discussie tussen de panel-leden. Na de paneldiscussie wordt de korte filmdocumentaire ‘My Land’ vertoond. Rond 22.00 is het officiële programma voorbij waarna er ruimte is om met elkaar door te praten. Uiteraard is de toegang gratis.

De Gazastrook in Palestina telt ruim 1,3 miljoen inwoners - ongeveer evenveel als de regio Rijnmond. Gaza heeft een vergelijkbaar oppervlak. Gaza verkeert echter in een onvergelijkbare positie. De gevolgen van een jarenlange oorlogssituatie zijn overal zichtbaar. Daarom wil GroenLinks dat Gaza zusterstad wordt van Rotterdam, zodat de gemeente Rotterdam én de Rotterdammers zelf de mensen in Gaza kunnen helpen. ,,We hopen natuurlijk dat het gemeentebestuur dit initiatief dan overneemt en werk gaat maken van hulp aan de mensen in Gaza en daarmee laat zien dat Rotterdam nog steeds een stad is van internationale solidariteit."